Google gaat een nieuwe versie van GoogleBot gebruiken waardoor websites voortaan op een andere manier worden doorzocht. Google hoopt hiermee onderscheid te kunnen maken tussen sites met een echt goede, relevante inhoud en sites die een overdaad aan SEO-maatregelen bevatten. En dat is goed nieuws voor de doorsnee surfer en slecht nieuws voor zogenaamde SEO-specialisten die de voorkeur geven aan vindbaarheid boven inhoud.
De wens om goed gevonden te worden in een zoekmachine als Google is heel begrijpelijk. Maar helaas heeft dat sommigen aangezet tot het volplempen van hun website met zoekwoorden, het maken van niet-relevante links en zelfs het opzetten van nieuwe websites alleen maar om de zoekresultaten te beïnvloeden. Als je gericht op zoek bent naar informatie kan dat heel irritant zijn, omdat de sites die bovenin de zoekresultaten staan allerminst relevant zijn.
Uiteraard vertelt Google niet precies hoe hun GoogleBot nu werkt en bij welke elementen een site als ‘overgeoptimaliseerd’ wordt beschouwd.
Maar we hopen dat ze erin slagen al die digitale telefoon- en woordenboeken uit de zoekresultaten te filteren zodat de echte kwaliteit boven komt drijven.